Relato de Experiência na Delegacia de Proteção à Criança e ao Adolescente de Teresina, Piauí
Tendenciosidade e viés de desejabilidade no testemunho infantil
DOI:
https://doi.org/10.36776/ribsp.v8i21.292Keywords:
Psicologia do Testemunho, Desejabilidade social, Tendenciosidade, Prova testemunhal, Testemunho infantilAbstract
The Psychology of Testimony, a subfield of Legal Psychology, studies the reliability of witness reports, especially in the context of legal evidence production. This paper stems from practical experience as a legal psychologist at the Child and Adolescent Protection Police Station (DPCA) in Teresina, Piauí, with a focus on interviewing children and adolescents who are alleged victims of crimes. Based on this daily practice, the study discusses the complexity of collecting child testimony, which is influenced by factors that may compromise its accuracy, such as interviewer bias and the social desirability bias present in children's responses. The paper critically reflects on two central aspects: (1) the biased conduct of the interview, influenced by the belief in the absolute truth of the child’s report, and (2) the effects of social desirability bias on the child’s testimony, leading to responses that align with the perceived expectations of the interviewer. This qualitative study employs a literature review with an empirical basis to describe and analyze these variables within the context of investigative interviews conducted by the Civil Police. Finally, it proposes the adoption of scientifically validated methods that can enhance the reliability of child testimony and safeguard both the child’s rights and the integrity of the investigative process.
References
ALTAVILLA, E. Psicologia judiciária: o processo psicológico e a verdade judicial. Coimbra: Almedina, 2003. v. 1.
ALVES JUNIOR, R. T. Um sistema de análise de entrevistas forenses com crianças em casos de suspeita de abuso sexual. 2013. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília.
AMBROSIO, G. Psicologia do Testemunho: Técnicas de Entrevista Cognitiva. Disponível em: https://juslaboris.tst.jus.br/bitstream/handle/20.500.12178/100761/2015_ambrosio_graziella_psicologia_testemunho.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 maio 2023.
BADARÓ, G. Processo penal. 5. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2017.
BAZON, M. R.; PACHECO, M. R. A. Psicologia jurídica e a criança como testemunha. Campinas: Alínea, 2011.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Decreto nº 9.603, de 10 de dezembro de 2018. Regulamenta a Lei nº 13.431, de 4 de abril de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 dez. 2018.
BRASIL. Decreto nº 99.710, de 21 de novembro de 1990. Promulga Convenção sobre os direitos da criança. Brasília, 22 nov. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/D99710.htm. Acesso em: 13 ago. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.318, de 26 de agosto de 2010. Altera o artigo 236 do Estatuto da Criança e do Adolescente.
BRASIL. Lei nº 13.431, de 4 de abril de 2017. Estabelece o sistema de garantia de direitos da criança e do adolescente vítima ou testemunha de violência. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 4 abr. 2017.
BRUCK, M; CECI, S. J. The suggestibility of children’s memory. Annual Review of Psychology, v. 50, p. 419-439, 1999.
CECCONELLO, W. W.; STEIN, L. M. Manual de Entrevista Investigativa para a Polícia Civil. Laboratório de Ensino e Pesquisa em Cognição e Justiça – Cognus, 2022.
CECCONELLO, W. W.; STEIN, L. M. Prevenindo injustiças: como a psicologia do testemunho pode ajudar a compreender e prevenir o falso reconhecimento de suspeitos. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 38, n. 1, p. 172-188, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.6471. Acesso em: 18 maio 2023.
CECILIA, S. J.; BRUCK, M. Jeopardy in the courtroom: A scientific analysis of children's testimony. Washington, DC: American Psychological Association, 1995.
FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. 17º Anuário Brasileiro de Segurança Pública. São Paulo, 2023. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2023/07/anuario-2023.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023.
GROENINGA, G. C. A criança e o sistema de justiça: escuta de crianças em situação de violência sexual. São Paulo: Instituto Alana, 2013.
GUDJONSSON, G. H. The Psychology of Interrogations and Confessions: A Handbook. Chichester: Wiley, 2003.
HABIGZANG, L. F. et al. Psicologia Forense: Temas e Práticas. Curitiba: Juruá, 2018.
IZQUIERDO, I. Memória. 3. ed. rev. e ampl. Porto Alegre: Artmed, 2018.
LAMB, M. E. et al. Children’s testimony: A handbook of psychological research and forensic practice. 2. ed. Chichester: Wiley, 2011.
LOFTUS, E. F. Creating false memories. Scientific American, v. 277, p. 70–75, 1997. Disponível em http://homepage.psy.utexas.edu/Homepage/Class/Psy394U/Bower/07%20False%20Memories/Loftus%20Creating%20False%20Mems.pdf. Acesso em 14 ago. 2023.
LOURO, M. Psicologia das Motivações Ajurídicas do Sentenciar: a emergência do saber em detrimento do poder. Dissertação (Mestrado em Psicologia Criminal) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2008.
MAGALHÃES, C. M. C. Depoimento especial: guia teórico-prático para profissionais da rede de proteção. Brasília: CNJ, 2018.
MAGALHÃES, M. C. S. O depoimento especial de crianças e adolescentes no contexto forense: contribuições da psicologia jurídica e da psicologia do testemunho. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 40, p. 1–15, 2020.
MAGALHÃES, M. C. S.; GOMES, S. A. F. Escuta especializada de crianças e adolescentes vítimas ou testemunhas de violência: contribuições da psicologia jurídica. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2018.
NICOLITT, A. L. Manual de processo penal. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
PAULO, R. M.; ALBUQUERQUE, P. B.; BULL, R. Entrevista de crianças e adolescentes em contexto policial e forense: uma perspectiva de desenvolvimento. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 28, n. 3, p. 623-631, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-7153.201528321. Acesso em: 13 ago. 2023.
PEREIRA, A. A. T. Psicologia do testemunho infantil: verdades e mentiras na cena judicial. 2014. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa. Disponível em: https://bit.ly/2EqqecM. Acesso em: 2 mar. 2020.
POIARES, C.; LOURO, M. Testemunho infantil – realidades ou fantasias? Abordagem juspsicológica. 2012.
POMPEU, J. C.; HENRIQUES, C. G. P. Sugestionabilidade e depoimento infantil: Protocolos de Entrevista para minimizar falsas memórias. Revista Diálogos Interdisciplinares, v. 9, n. 2, 2020. Disponível em: https://revistas.brazcubas.br/index.php/dialogos/article/view/908/866. Acesso em: 13 ago. 2023.
RIBEIRO, M. L.; JÚNIOR, R. T. A.; MACIEL, S. B. M. Procedimentos éticos e protocolares na entrevista com crianças e adolescentes. In: Escuta de crianças e adolescentes em situação de violência sexual: aspectos teóricos e metodológicos. Brasília, 2014.
ROVINSKI, S. L. R.; PELISOLI, C. L. Violência sexual contra crianças e adolescentes: testemunho e avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2019.
STEIN, L. M. et al. Falsas memórias: fundamentos científicos e suas aplicações clínicas e jurídicas. Porto Alegre: Artmed, 2010.
STEIN, L. M.; NYGAARD, M. L. C. A memória em julgamento: uma análise cognitiva dos depoimentos testemunhais. Revista Brasileira de Ciências Criminais, n. 43, p. 151–164, 2003.
STEIN, L. M.; PERGHER, G. K.; FEIX, L. F. Desafios da oitiva de crianças e adolescentes: técnica de entrevista investigativa. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República, 2009. Disponível em: https://bit.ly/32hYAaa. Acesso em: 7 out. 2019.
STRACKE, C. B. Avaliação da estrutura da entrevista investigativa com crianças. 2013. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
TOURINHO FILHO, F. C. Código de Processo Penal Comentado. 15. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.
TRIVELLATO, D. D. S.; MAGALHÃES, C. M. C.; GIACOMINI, M. A. Escuta de crianças e adolescentes em situação de violência: interfaces entre Psicologia, Direito e Política Pública. São Paulo: Cortez, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hildeane Vitório Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

